Desinfekce klimatizace je potřeba z několika důvodů. Jedním z nich je nepříjemný zápach, který cítíme při zapnutí klimatizace. Tento nepříjemný zápach je zapříčíněn plísněmi a bakteriemi na výparníku klimatizace. Výparník je pro bakterie a plísně vhodným prostředím, protože při používání klimatizace zde kondenzuje voda, která se zde udržuje po delší dobu. Čím více bakterií a plísní na výparníku je, tím se zde vlhkost udržuje déle a proces chlazení je méně efektivní. Takto kontaminovaný vzduch posádka vozu dýchá. To může způsobovat onemocnění dýchacích cest a v nejhorším případě vést až k vzniku astmatu. Proto se doporučuje vyčistit klimatizaci minimálně jednou ročně.
Jsou dvě možnosti desinfekce klimatizace:
- desinfekce pěnou: Výhodou je rychlost, ale nevýhodou je, že se pěna nedostane do všech míst, kde je potřeba vyčistit rozvod vzduchu ve voze a jen částečně hubí plísně a bakterie. Tzn. problém se zápachem z klimatizace se po nějaké době opět objeví.
- desinfekce ozonem: Ozon vzniká ionizací vzduchu. Je pro plísně a bakterie toxický, to znamená, že je dokonale hubí a dostane se i do míst, kam pěna ne (výparník, podlahová stěna). Zároveň odstraňuje vlhkost a zápach. Toho je dosaženo puštěním vnitřní cirkulace vzduchu ve voze v průběhu desinfekce.
Součástí každoroční kontroly klimatizace by měla být i kontrola a případná výměna pylového filtru. V závislosti na podmínkách provozu se zanáší prachem a dalšími nečistotami. To vede ke snížení účinnosti klimatizace a topení.