Jejich účinnost klesá pozvolna a bez měřících přístrojů je jen obtížně sledovatelná. Brzdná dráha automobilu s opotřebenými tlumiči je delší a vůz špatně drží stopu při projíždění zatáček. To je velmi nebezpečné, a proto je potřeba tlumiče pravidelně kontrolovat a v případě nadměrného opotřebení vyměnit. Kromě bezpečnosti ovlivňují tlumiče pérování také jízdní komfort a pohodlí.
Jak tlumiče fungují?
Tlumiče nenesou váhu vozidla, ale tlumí kmitání a výkyvy v pružinách vozu. Tlumiče jsou tvořeny pístem připevněným ke karoserii vozu, který se pohybuje v olejem naplněném válci tak, jak se pohybuje kolo vozu. Při pohybu dochází k zasouvání a vysouvání pístní tyče a tlačení oleje přes sací ventily. Tím je zajištěno tlumení a plynulý pohyb (příklad fungování tlumiče Monroe Reflex).
Stavu tlumičů pérování Vašeho vozu věnujte pozornost ? přímo totiž ovlivňují:
- nárazy a odpružení podvozku,
- houpavost, naklánění a stabilitu v zatáčkách,
- brždění, brzdnou dráhu a naklánění při brždění (brzdná dráha se s opotřebením tlumičů prodlužuje),
- jízdní komfort, ovládání a řízení vozidla,
- geometrii kol a nadměrné opotřebení pneumatik,
- opotřebení ostatních součástí vozidla včetně pneumatik,
- bezpečnost cestujících.
V souvislosti s tlumiči doporučujeme
- provést kontrolu při každé servisní prohlídce Vašeho vozidla,
- každých 80 000 km provést výměnu (vždy celý pár na jedné nápravě),
- při každé výměně tlumičů provést kontrolu geometrie,
- spolu s tlumiči vyměnit i sady dorazů tlumičů (zajistíte tím větší bezpečnost a odpadají vám dodatečné náklady na práci).